MANKENLİK TERİMLERİ NELERDİR ?

Manken veya fotomodel olmakla ilgileniyorsanız; bu iş için gereken özellikleri taşıyıp taşımadığınıza bakmak için  Model Olmak ve Nasıl Fotomodel Olunur? yazılarımıza göz atabilirsiniz.  Bunun yanı sıra, bir model adayı olarak sektör diline aşina olmanız, uyum sağlamanızı kolaylaştırır. Böylelikle bir ajans, müşteri, koreograf veya moda fotoğrafçısı ile karşı karşıya geldiğinizde sizden beklenilenleri daha çabuk kavrarsınız.

İyi bir ilk izlenim bırakmanızda faydası olacağını düşündüğümüzden, modellikle ilgili belli başlı terimleri sizler için açıklamak istedik. Gelin birlikte göz atalım.

Açılış ve Kapanış Duruşu: Modellerin defilede podyumun giriş ve çıkışlarında üçer saniyelik durarak verdikleri poz ve bakış.

Ajanslar (Model Agency):  Modellerin çalışma programından ve portfolyosundan mankenlik ajansları sorumludur.Kazançlarını modellerin müşterilerle yaptıkları anlaşmalardan elde ederler. Sektörde çalışacak modelleri bularak onları moda endüstrisine kazandırırlar. Endüstriye kazandırdıkları modelleri müşterilere ve yabancı ajanslara tanıtırlar. Müşteri ve model arasındaki kontratı gerçekleştirirler. Müşterilerden verilen hizmetin karşılığının alınması sağlarlar.

Alamode: Moda olan, ilgi çeken ve çok tutulan anlamında kullanılan bir kelimedir.

Arka Fon (Backdrop): Fotoğraf çekiminde fotoğrafçının kullandığı arka plan rengi ve görseline denir.

Aspiring Model: Modellik kariyerinin başında, profesyonel model olmak için çalışan, azimli ve istekli model adayına denir.

Baş Manken: Podyumda defilenin açılışını ya da kapanışını yapmak için, ilk sırada ve son sırada çıkan modellere denir.

Blow Up (Fotoğraf Büyütme): Fotoğrafları negatif hallerinden büyük hale getirme işlemidir.

Boydan Çekim (Body Shot): Modelin tüm vücudunu kadraja sığdıran çekimdir.

Casting (Seçme): Yetenekli modellerin belirlenmesidir. Casting, iki şekilde yapılabilir. Biri her modelin başvurabileceği seçmelerdir. İkincisi de ön seçmeleri geçmiş modellerin müşteriler tarafından belirleneceği ve final niteliği taşıyan seçmelerdir. Bu seçim türünde müşteriler gereksinimlerine en çok uyan modelleri seçerler.

Çekim Mekânı (Lokasyon): Bir çekim çalışmasının yapıldığı yerdir. Bu yer, stüdyo içi veya stüdyo dışı olabilir.

Çıkış Sırası: Podyuma hangi mankenin hangi sıralamayla çıkacağının belirlenmesi. Dolayısıyla elbiselerin çıkış sıralamasına göre model sıralaması yapılır.

Çift Yarım Dönüş: Yarım dönüş yapıldıktan sonra podyumun ortasında yapılan dönüştür. Aynı şekilde yapılarak tekrar poz verilecek noktaya gelinir ve geri dönüş gerçekleştirilir.

Dior Dönüşü: Bir modelin podyumda 360 derece yaptığı zarif dönüş.

Emcee: Modellerin podyum veya showroomda yürürken, kıyafetlerin anlatımını gerçekleştiren, gösteriden sorumlu kişi.

Fashionista: Moda endüstrisi hakkında bilgi sahibi, yetkin kişi.

Geçit (Parade): Defile sonunda yapılır. Tüm modeller en son sergiledikleri kıyafetlerle, genelde tek sıra halinde çıkarlar.

Gelin Dönüşü: Podyumda uzun, özellikle kabarık elbiselerin sunumu için 360 derece omuz üzerinden bakılarak yapılan yavaş dönüşlerdir.

Go-See (Audition): Firmaların iş anlaşması yapmayı düşündükleri mankenleri çağırdıkları görüşmelerdir.

Haute Couture  (otkutür) : Kişinin beğenisine göre özel olarak tasarlanmış elbise anlamına gelen bir moda terimidir. Ismarlama giyim olarak da tanımlayabiliriz. Her özgün veya kişiye özel yapılan tasarım haute couture olarak sınıflandırılamaz. Genellikle üst gelir seviyesinde elit müşterilerin beğenisine göre hazırlanan giyim şeklidir.

Ingenue: 9-13 yaş arası modeller

Junior: 13-17 yaş arası modeller.

Kontak Baskı (Contact Sheet): Fotoğraf çekimi sonrası tüm fotoğraflar tek bir film baskısı üzerine toplanır. Küçük fotoğraflar loupe denen kuyumcu merceği benzeri büyüteçlerden bakılarak direkt seçilir.

Lingeria: Kadın iç çamaşırı veya gecelik

Look: Görünüş ifade, tarz anlamında kullanılır.

Moda Başkentleri: New York, Milano, Paris, Tokyo

Model Release (Model Muafiyeti veya Model İzin Belgesi): Modelin, çekimi yapılan fotoğrafları üzerinde olan veya olmayan hakkını beyan eden yasal bir sözleşmedir. Bu sözleşme, model-müşteri arasında ya da model-fotoğrafçı arasında imzalanabilir. Sözleşme sonrasında fotoğrafçı ya da müşteri kullanım hakkına kısmen veya tamamen sahip olur.

MUA: Makyöz / Makeup Artist

Pivot: Podyumda tam veya yarım daire şeklinde yapılan dönüşlerdir.

Podyum / Runway / Catwalk: Giysileri sergilemek için mankenlerin çıktıkları merdivenli, yüksekçe yere podyum denir. Podyum, defilenin yapıldığı, çeşitli yükseklikte ve ebatlarda yer alan mankenin yürüyüş yolu olarak da tanımlanabilir. Podyumun bulunmadığı ortamlarda sahnede de defile yapılabilmektedir.

Polaroid: Modelin doğal görüntüsünü gösteren fotoğraf türüdür. Modellerin portfolyolarında polaroid fotoğraf bulundurmaları gereklidir.

Portfolyo: Modelin bireysel ve mesleki başarılarını, gelişimini ve yeteneğini ortaya koyan işlerine ait fotoğraflarından oluşan bir kariyer sunum dosyasıdır. Portfolyo, modeli tanıtan en önemli araçtır. Modele ait polaroidleri ve modelin katılmak istediği çalışma türlerini bulundurur.

Pret A Porter: Hazır giyim, konfeksiyon.

Prototip: Ele model olarak alınan esas orijinal, numune.

Prova: İstenen seviyede son halini gerçekleştirene kadar ve gösteri zamanı oluşabilecek sorunların önlemini alabilmek için yapılan deneme. Diğer bir anlamı, bir giysiye son biçimini vermeden önce giysiyi giyecek kişinin üzerinde yapılan düzeltme.

Prova Mankeni: Tasarımcı veya üretici firma tarafından işe alınan ürünün provasının yapıldığı manken. Bütün koleksiyona ait ürünlerin provası ve dikimi, prova mankenine göre yapılır.

Sahne Arkası (Backstage): Defilelerde podyumun arka tarafında modellerin kıyafetlerini değiştirmeleri için hazırlanmış olan alan.

Sedcard / Zedcard: Modelin kartviziti niteliğindedir. Modelin çekildiği en son ve en kaliteli siyah-beyaz ve/veya renkli; Modelin farklı hâllerini ve yeteneklerini gösterir nitelikte olan fotoğraflarının yer aldığı; modelin bağlı olduğu ajans tarafından hazırlanan ön tanıtım kartıdır. Ön yüzde modelin ismi, bir foroğrafı ve ajans iletişim bilgileri; arka yüzeyde genellikle 2-3 fotoğraf ve modelin (boy, beden, ayakkabı numarası vb.) özellikleri belirtilir. Model bir ajansa bağlı değilse Sedcard’ını kendisi hazırlar.

Serbest/Freelance: Bir ajansa bağlı olmadan çalışan modeller. İş görüşmelerini, bağlantılarını ve iş anlaşmalarını modelin kendisi yapar.

Set: Çekim çalışmaları için, içinde gerekli tüm malzemeleri (ışıklar, kamera, sanat yönetmeni) barındıran ve çekimlerin gerçekleştirildiği mekândır. Burası, gerçekleştirilecek çekimin niteliğine bağlı olarak profesyonel stüdyo içi ya da stüdyo dışı bir ortam olabilir.

Set Zamanı: Modelin çekim ya da defileye gelmesi beklenen saattir. Genellikle hazırlık sürecinden 15 dakika önce gelinmesi beklenir.

Test Çekimi (TFP): Modelin ücretsiz olarak katıldığı çekim çalışmalarıdır. Çekilen fotoğraflara portfolyoda yer verilir. Böylece model portfolyosunu genişletmiş olur. Bu çekimler model ve fotoğrafçı arasındaki karşılıklı yarar sağlama ilişkisine dayanır. Amatör/Profesyonel, Tecrübeli /Tecrübesiz herkes zaman zaman TFP çekimlerine katılır.

Yarım Dönüş: Kolay ve standart model dönüşüdür. 180 derece, yön değiştirmek için yapılan dönüşlerdir.

Reklamlar
MANKENLİK TERİMLERİ NELERDİR ?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s